از طایفه های اصیلو بومی این منطقه می توان نوریان ها، فرمانفرمایان، پیرنیان ها و… را مثال زد. علی نوریان می گوید که از محل سکونتش تا تودهی 5 دقیقه پیاده روی راه بوده است.

زمانی که رستم آباد به دو قسمت تبدیل شد و قسمت بالایی فرمانیه نام گرفت مربوط به 50 سال پیش می شود. با احداث بزرگراهی که امروزه به نام بزرگراه صدر شناخته می شود این منطقه به دو قسمت بالایی و پایینی تبدیل شد که قسمت بالایی فرمانیه نام گرفت. در همین مواقع و کمی قبل از آن بود که این منطقه شکل شهری به خود گرفت.

 در باغ های آن منطقه که سراسر منطقه را پوشیده بود کم کم خانه های ویلایی پدیدار شده و خیابان بندی ها و آسفالت ها شکل گرفتند. حمیدرضا آقا بزرگ علاوه بر این ها اذعان می دارد که با این طرح توسعه بسیاری از اماکن شاخص از بین رفتند که از آن جمله می توان به قصابی، نانوایی، قهوه خانه و… اشاره کرد.

 تنها  از بین نقاط شاخصی که از این منطقه مانده است حسینیه ی فرمانیه است و بقیه ی آنها از بین رفته اند. این حسینیه در حدود دو قرن عمر دارد و سه دهه پیش بازسازی شد.

 علاوه بر حسینیه ی فرمانفرما، سفارت انگلیس و باغ فرمانفرما از جمله نقاط شاخص این منطقه هستند.در باغ فرمانفرما یک عمارت قرار دار که قدمت زیادی دارد. علاوه بر سفارت انگلیس ده سفارت دیگر در این منطقه است که نسبت به سفارت انگلیس از قدمت کمتری برخوردارند.

 به جز نقاط شاخصی که نام برده شد تنها خاطراتی از این محله یعنی فرمانیه در ذهن مردم باقی مانده است. نه دیگر از آن شب نشینی ها خبری است و نه صفای قهوه خانه ی آن. وقتی به محله وارد می شوید به یک برج بلند که به نام فرمانیه شناخته می شود روبرو می شوید و تمام چیزهایی که درباره ی فرمانیه ی قدیم گفته شد را به یکباره فراموش خواهید کرد.

اگر به دنبال اجاره آپارتمان مبله در تهران هستید با ما تماس بگیرید.


منبع: www.iranmavaa.ir